Skip to main content

ادموند هوسرل محتویات زندگی آثار هوسرل مرگ منابع منوی ناوبریوووWorldCat Identities44300322n791060920000 0001 2130 2460118555006207006027421538cb11908089c(داده‌ها)825843521560100444093jk01043325ITICCUCFIV06235XX877860w6gq73zv

تالسدموکریتوسهراکلیتوسپارمنیدسقدیس آکویناسقدیس آگوستینهگلکییرکگورلاکدکارتلایبنیتساسپینوزاکانتشوپنهاوراستوارت‌میلمارکسنیچهجورج برکلیهابزهیوم


ادموند هوسرلاستادان دانشگاه گوتینگناعضای هیئت علمی دانشگاه فرایبورگافراد آلمانی یهودی‌تباراهالی پرستیه‌یوپدیدارشناسیدانش‌آموختگان دانشگاه لایپزیگدانش‌آموختگان دانشگاه ویندانش‌آموختگان دانشگاه هاله-ویتنبرگدانش‌آموختگان دانشگاه هومبولت برلیندرگذشتگان ۱۹۳۸ (میلادی)دکارت‌شناسانزادگان ۱۸۵۹ (میلادی)فیلسوفان آلمانی‌زبانفیلسوفان اهل آلمانفیلسوفان اهل اتریشفیلسوفان ذهنفیلسوفان ریاضیاتفیلسوفان سده ۱۹ (میلادی)فیلسوفان سده ۲۰ (میلادی)فیلسوفان سده ۲۰ (میلادی) اهل آلمانفیلسوفان علمفیلسوفان قاره‌ایفیلسوفان مسیحیفیلسوفان یهودیلوتریان‌های اهل آلمانمنطق‌دانان اهل آلماننویسندگان سده ۱۹ (میلادی) اهل آلماننویسندگان سده ۱۹ (میلادی) اهل اتریشنویسندگان سده ۲۰ (میلادی) اهل آلماننویسندگان سده ۲۰ (میلادی) اهل اتریشنویسندگان مرد اهل آلمانهستی‌شناسانیهودیان اهل آلمان


آلمانیفیلسوفانقرن بیستمپدیدارشناسیمسیحیتوینتعمیدروانشناسی توصیفیبرنتانوهالهگوتینگنفرایبورگ۸ آوریل۱۸۵۹پروسنیتسموراویااتریشجمهوری چکگوتینگنفرایبورگفلسفهراسلفلسفهریاضیفرانتس برانتانو۱۸۷۸برلینکارل وایراشتراسلئوپولد کرونکر۱۸۸۲ریاضیات محضمقدمه‌ای بر نظریه محاسبه متغیرهالئوپولد کرونکر۱۸۸۴۱۸۸۶وینفرانتس برنتانو۱۸۸۶هالهروانشناسیکارل اشتومپف۱۸۹۱فلسفه حساب: پژوهش‌های روانشناختی و منطقیبرنتانو۱۸۹۰۱۹۰۰گوتلوب فرگهفلسفه حسابپژوهش‌های منطقی۱۹۰۰۱۹۰۱۱۹۱۶دانشگاه فرایبورگفلسفههانریش ریکرتادیت اشتاینمارتین هایدگر۱۹۱۶فلسفه حساب۱۸۹۵پژوهش‌های منطقیآلمانیآلمانیشناخت‌شناسیمنطق محضآلمانیانگلیسیآلمانیارسطودکارتفلسفهٔ نخستینآلمانییونانییونانیتأملات دکارتی: درآمدی بر پدیدارشناسی استعلاییآلمانیدانشگاه سوربن پاریس۲۳۲۵ فوریه۱۹۲۹اویگن فینکامانوئل لویناسگابریل پایفرر۱۹۳۱فرانسوی۱۹۳۸نازی‌ها۱۹۳۳مارتین هایدگر












ادموند هوسرل




از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد






پرش به ناوبری
پرش به جستجو


























ادموند هوسرل


Edmund-Husserl-Cover-The-Cambridge-Companion-to-Husserl.jpg
تصویر هوسرل بر روی جلد کتاب: مجموعه مقالات کمبریج دربارهٔ هوسرل
شناسنامه

حیطه

فلسفه غربی

دوره

معاصر

مکتب

پدیدارشناسی

علایق اصلی

معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، ریاضیات

ملیت
آلمانی، اتریشی

زادروز

۸ آوریل ۱۸۵۹

زادگاه

پروسنیتس، موراویا
، اتریش (جمهوری چک فعلی)

تاریخ مرگ

۲۷ آوریل ۱۹۳۸ (۷۹ سال)

محل مرگ

فرایبورگ، آلمان نازی

دین
یهودی

محل کار

دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ

ادموند هوسِرْل (به آلمانی: Edmund Husserl) از فیلسوفان مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی است. وی یهودی‌تباری بود که به مسیحیت گروید و در کلیسای لوتری وین تعمید یافت و خود را مسیحی آزاده و غیرجزمی می‌دانست و فلسفه را مستقل از دین تلقی می‌کرد. در آغاز تحت تأثیر روانشناسی توصیفی برنتانو بود ولی اندکی بعد، از منتقدان سرسخت اصالت روانشناسی شد و در نخستین اثر مهمش یعنی پژوهشهای منطقی به نقد آن پرداخت. اندیشه‌های وی دگرگونیهای بسیاری یافته‌است و بسیاری از مفسران برحسب اقامتش در سه شهر هاله و گوتینگن و فرایبورگ، سه مرحله را در اندیشه وی تشخیص داده‌اند.[۱]




محتویات





  • ۱ زندگی


  • ۲ آثار هوسرل

    • ۲.۱ فلسفه حساب


    • ۲.۲ پژوهش‌های منطقی


    • ۲.۳ تأملات دکارتی



  • ۳ مرگ


  • ۴ منابع




زندگی


هوسرل در ۸ آوریل ۱۸۵۹ در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود و اکنون در جمهوری چک قرار دارد در خانواده ای یهودی‌تبار متولد شد. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس می‌کرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت.


هوسرل در سال ۱۸۷۸ به برلین رفت و در سخنرانی‌های کارل وایراشتراس و لئوپولد کرونکر شرکت نمود. در سال ۱۸۸۲ رسالهٔ دکتری خود را در ریاضیات محض تحت عنوان مقدمه‌ای بر نظریه محاسبه متغیرها زیر نظر لئوپولد کرونکر به پایان رساند. در طول سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ در وین در کلاس‌های درس فرانتس برنتانو شرکت کرد. وی در سال ۱۸۸۶ در هاله اقامت گزید و در درس‌های روانشناسی کارل اشتومپف شرکت کرد. در سال ۱۸۹۱ نخستین کتاب خود به نام فلسفه حساب: پژوهش‌های روانشناختی و منطقی را که به برنتانو تقدیم کرده بود به چاپ رساند. در طول سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاه‌های هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهش‌های منطقی در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۱ گردید.[۲]


هوسرل در سال ۱۹۱۶ به دانشگاه فرایبورگ رفت، و در آنجا صاحب کرسی فلسفه و جایگزین هانریش ریکرت شد. ادیت اشتاین و مارتین هایدگر در خلال این سال‌ها به عنوان دستیار با او کار می‌کردند.[۳]



آثار هوسرل



فلسفه حساب


رساله استادی هوسرل در زمینه ریاضیات بود: دربارهٔ مفهوم عدد، تحلیل‌های روان‌شناختی[۴] (۱۸۸۷ میلادی) و به شکل کتابچه‌ای درآمد(۱۹۱۶) که ۴ سال بعد مبنای انتشار اولین جلد فلسفه حساب[۵] قرار گرفت. هوسرل جلد دوم اثر را کامل نکرد. وی در ۱۸۹۵ بدین باور رسید که طرحش امکان‌پذیر نیست و باید رهایش کرد.[۶]



پژوهش‌های منطقی



یکی از مهم‌ترین کتاب‌های هوسرل، پژوهش‌های منطقی (به آلمانی: Logische Untersuchungen) است. پژوهش‌های منطقی از نظر هوسرل، نظریهٔ شناخت (به آلمانی: Theorie der Erkenntnis) یا شناخت‌شناسی است. پرسش از ذات منطق، به صورت بنیادی مطابق با پرسش مهم شناخت‌شناسی، یعنی معنای ابژکتیویته است. این نظریه برای هوسرل همان منطق محض است، که از آن‌جا که باید به بررسی صورت شناخت به خودی خود بپردازد، می‌توان آن را «نظریهٔ نظریه‌ها» دانست.


منطق محض از این نظر، در مقابل علوم دیگری قرار می‌گیرد که از نظر هوسرل تکنولوژی یا آموزهٔ هنر (به آلمانی: Kunstlehre) هستند، چراکه هر علمی تنها به حوزهٔ ابژکتیو خود علاقه دارد و به بررسی آن حوزه می‌پردازد. علم از این دیدگاه، تنها به بررسی «محصولات آگاهانهٔ خود» می‌پردازد و درگیر فهمی تک‌ساحتی است. حتی ریاضیات نیز در شکل خام و در جهت طبیعی-عینی خود، هیچ وجه مشترکی با شناخت‌شناسی و نظریه‌پردازی ندارد و همچون علوم دیگر تکنولوژی اندیشه است: «ریاضی‌دان در حقیقت یک تئوری‌پرداز نیست، او یک تکنیسین نابغه است». نظریه‌پرداز واقعی کسی است که به علمِ کلیِ علم بپردازد. منطق یک دیسیپلین نظری- صوری، اثبات‌کننده (به انگلیسی: demonstrative) و مستقل از روانشناسی است، در غیر این‌صورت یک تکنولوژی مبنتی بر روانشناسی است. از نظر هوسرل، روشن‌سازی پدیدارشناسانه و ساختارهای بنیادین آن در هم‌پیوندی میان آگاهی و ابژه می‌تواند ریاضیات خام را به صورت منطق محض درآورد. بدین ترتیب، پرسش از منطق، همچون شناخت‌شناسی، به پرسش از «معنا و ابژهٔ شناخت» (به آلمانی: Sinn und Gegenstand der Erkenntnis) بازمی‌گردد. از این نظر، منطق علمی در کنار علوم دیگر نیست، بلکه در واقع باید به مطالعهٔ پیشینی و صوری تمام علوم به خودی خود بپردازد. یک علم تا آن‌جا علم است که صورت منطقی به خود گیرد. منطق اساساً یک تکنیک نیست که مبتنی بر زندگانی و جریان سیال ذهنی باشد، بلکه شامل منطق محض، به عنوان یک دانش نظری از صورت‌های منطقی ایده‌آلی است که خود جزئی از زندگانی آگاهی نیستند. دانش بنیادینی که هوسرل در جستجوی آن بود، پیرو اصطلاح‌شناسی ارسطو و دکارت، همانا فلسفهٔ نخستین (به آلمانی: erste Philosophie) است؛ یعنی علمی که به «موجود چونان موجود» می‌پردازد. از نظر هوسرل «فلسفهٔ نخستین»، همچون یک دانش (به یونانی: ἐπιστήμη)، در معنای ارسطویی آن که به موجود به معنای عام نظر دارد (به یونانی: θεωρεῖ)، «علم سرآغازهای بنیادین» است، که در جستجوی روشن ساختن این موضوع است که چگونه سوبژکتیویته به شناختِ ابژکتیو از جهان، و نیز از خود به عنوان سوژهٔ استعلایی (فرارونده) دست می‌یابد. فلسفهٔ نخستین «فلسفه‌ای از سرآغازها است که خود را در ریشه‌ای‌ترین خودآگاهی فلسفی بنیاد می‌نهد» تا به «نظریهٔ کلی علم» دست یابد.[۷]



تأملات دکارتی



کتاب تأملات دکارتی: درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی (به آلمانی: Cartesianische Meditationen: eine Einleitung in die Phänomenologie) بر اساس سخنرانی هوسرل در دانشگاه سوربن پاریس و در تالار دکارت، با عنوان درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی در ۲۳ و ۲۵ فوریه در سال ۱۹۲۹ نوشته شده‌است. در طول دو سال هوسرل با همکاری دستیار خود اویگن فینک به گسترش این سخنرانی‌ها پرداخت، که متن آن توسط امانوئل لویناس و گابریل پایفرر در ۱۹۳۱ به فرانسوی ترجمه گردید. این کتاب شامل پنج تأمل به شرح زیر است:


تأمل اول: راهی به سوی اگوی استعلایی

تأمل دوم: آشکارسازی میدان تجربه استعلایی و ساخت‌های کلی آن

تأمل سوم: مسائل تقویم (برساخت)، حقیقت و واقعیت

تأمل چهارم: شرخ مسائل تقویم خود اگوی استعلایی

تأمل پنجم: تعیین حیطه وجودی استعلایی به مثابه بین‌الاذهان مونادولوژیکی[۸]



مرگ


هوسرل در سال ۱۹۳۸ درگذشت. وی پیش از مرگ و در جریان به قدرت رسیدن نازی‌ها در سال ۱۹۳۳ به شدت از سوی حکومت و شاگردان سابقش، از جمله مارتین هایدگر تحت فشار قرار گرفته بود.



منابع




  1. عبدالکریم رشیدیان، هوسرل در متن آثارش، تهران، نشر نی، ۱۳۸۴، صص 17-19.


  2. عبدالکریم رشیدیان، هوسرل در متن آثارش، تهران، نشر نی، ۱۳۸۴، صص. ۲۴–۱۶.


  3. پدیدارشناسی هوسرل، دان زهاوی، ترجمه مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، انتشارات روزبهان ۱۳۹۱ ص ۳۸


  4. Über den Begriff der Zahl. Psychologische Analysen


  5. philosophy of arithmetic ,psychological and logical investigations


  6. david bell ,husserl,the arguments of the philosophers,1999,routledge


  7. ادموند هوسرل، درآمدی بر پژوهش‌های منطقی، ترجمه محمدرضا قربانی، تهران، رخداد نو، ۱۳۸۷، پیش‌گفتار مترجم.


  8. ادموند هوسرل، تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی، ۱۳۸۱.















برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=ادموند_هوسرل&oldid=25833976»










منوی ناوبری



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.444","walltime":"0.596","ppvisitednodes":"value":2151,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":91355,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":3442,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":13,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":10,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":2549,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 392.977 1 -total"," 23.75% 93.330 10 الگو:به_زبان_دیگر"," 22.17% 87.125 10 الگو:Lang"," 19.03% 74.797 8 الگو:گرداننده_رده"," 18.48% 72.638 2 الگو:به_آلمانی"," 17.42% 68.460 1 الگو:مستند_کردن"," 16.67% 65.523 3 الگو:Navbox"," 15.30% 60.113 1 الگو:ویکی‌انبار-رده"," 11.40% 44.795 1 الگو:فلسفه_ذهن"," 10.87% 42.703 1 الگو:انبار"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.096","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1692141,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1242","timestamp":"20190423182539","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":116,"wgHostname":"mw1257"););

Popular posts from this blog

He _____ here since 1970 . Answer needed [closed]What does “since he was so high” mean?Meaning of “catch birds for”?How do I ensure “since” takes the meaning I want?“Who cares here” meaningWhat does “right round toward” mean?the time tense (had now been detected)What does the phrase “ring around the roses” mean here?Correct usage of “visited upon”Meaning of “foiled rail sabotage bid”It was the third time I had gone to Rome or It is the third time I had been to Rome

Bunad

Færeyskur hestur Heimild | Tengill | Tilvísanir | LeiðsagnarvalRossið - síða um færeyska hrossið á færeyskuGott ár hjá færeyska hestinum