Metroen i Paris
Métro de Paris | |
Opna | 19. juli 1900 |
Drift | |
---|---|
Eigar | RATP |
Sporlengde | 214 km |
Stasjonar | 300 |
Passasjertal | 3,9 mill. dagleg |
Vognmateriell |
Parismetroen er tunnelbanen i den franske hovudstaden Paris. Banen var opphavleg kjent under namnet Chemin de Fer Métropolitain ('storbyjernbane') og deretter Métropolitain, som raskt vart forkorta til Métro. Parismetroen er den tredje lengste i Vest-Europa, etter undergrunnsbanane i London og Madrid.
Systemet består av 16 linjer, nummererte frå 1 til 14, med tillegg av to korte linjer kalla «3bis» og «7bis», danna som sidebanar med utspring i linje 3 og 7.
Innhaldsliste
1 Tekniske data
2 Linjeoversikt
3 Bakgrunnsstoff
4 Kjelder
Tekniske data |
- 213 km skjener, meir enn 300 stasjonar
- høgrekøyring
- kvar linje har eigne plattformer, sjølv på stasjonar der ein har overgang til andre linjer
- alle tog stansar ved alle stasjonane på linja
sporvidda er 1,435 m (normalspor), akkurat som toga på det franske hovudbanenettet. Derimot er vognene smalare, så metroen kan køyre på hovudbanenettet, men ikkje omvendt- elektrisk kraft blir henta frå ei strømskjene. Spenninga er 750 V DC
- gjennomsnittleg avstand mellom stasjonane er ca. 300 m
- linje 1, 4, 6, 11 og 14 køyrer på gummihjul
linje 14 er førarlaus (heilautomatisk drift)- lengda på toga varierer frå linje til linje (3 til 6 vogner er vanleg) avhengig av mengda av passasjerar. Alle tog på same linje har alltid like mange vogner
Ein enkeltbillett gjev reisande så mange overgangar dei vil innan ein to-timarsperiode. Toga går frå ca. fem om morgonen til klokka eitt om natta, heile året.
Metrosystemet vart komplementert med eit nettverk av forstadsbanar RER (Réseau Express Régional), frå 1970-talet.
Linjeoversikt |
Linje | Opna | Lengde | Stasjonar | |
---|---|---|---|---|
La Défense - Grande Arche ↔ Château de Vincennes | 1900 | 16,5 km | 25 | |
Porte Dauphine ↔ Nation | 1900 | 12 km | 25 | |
Pont de Levallois - Bécon ↔ Gallieni | 1904 | 12 km | 25 | |
Porte des Lilas ↔ Gambetta | 1921 | 1,3 km | 4 | |
Porte de Clignancourt ↔ Mairie de Montrouge | 1908 | 12,1 km | 27 | |
Bobigny - Pablo Picasso ↔ Place d'Italie | 1906 | 14,5 km | 22 | |
Charles de Gaulle - Étoile ↔ Nation | 1900 | 13,5 km | 28 | |
La Courneuve - 8. mai 1945 ↔ Mairie d'Ivry/Villejuif - Louis Aragon | 1910 | 22,5 km | 38 | |
Louis Blanc ↔ Pré Saint-Gervais | 1911 | 3 km | 8 | |
Balard ↔ Créteil - Préfecture | 1913 | 22 km | 37 | |
Pont de Sèvres ↔ Mairie de Montreuil | 1922 | 20 km | 37 | |
Boulogne Pont de Saint-Cloud ↔ Gare d'Austerlitz | 1913 | 12 km | 23 | |
Mairie des Lilas ↔ Châtelet | 1935 | 6,5 km | 13 | |
Front Populaire ↔ Mairie d'Issy | 1910 | 15,3 km | 29 | |
Châtillon - Montrouge ↔ Saint-Denis - Université/Gabriel Péri Asnières - Gennevilliers | 1911 | 21 km | 30 | |
Saint-Lazare ↔ Olympiades | 1998 | 9 km | 9 |
Bakgrunnsstoff |
Wikimedia Commons har multimedia som gjeld: Metroen i Paris
- Offisiell nettstad
Panoramiske bilde av nokre av dei vakraste stasjonane på Parismetroen (på fransk)
Nettstad for offentleg transport innan Paris (på fransk)
Generell informasjon om Parismetroen (på engelsk)
Kart over metro- og forstadstoglinjene
A Railfan's Guide to the Paris Métro (på engelsk)
Kjelder |
- Denne artikkelen bygger på «Paris Metro» frå Wikipedia på bokmål, den 1. januar 2011.